Ваша дієта впливає на ДНК ваших онуків

Як свідчить стара мудрість, ви є те, що ви їсте. І, згідно з висновками двох нових генетичних досліджень, ви є тим, що їли ваші мати, батько, бабусі, дідусі і навіть прадіди.
Дієта - будь вона шкідливою чи здоровою, може настільки змінити характер вашої ДНК, що дані зміни можуть бути передані потомству. Хоча протягом багатьох років висувалося безліч різних припущень, в ході двох незалежних досліджень вченим вдалося виявити, як це відбувається. Висновки, які включають епігенетичні дані, можуть допомогти пояснити, чому генетичний ризик розвитку таких захворювань, як діабет і ожиріння, стає вище у дітей, якщо порівнювати той самий ризик з їх батьками.

Епігенетика

Епігенетика вивчає зміни дії генів в залежності від зовнішнього впливу. На відміну від мутацій, епігенетичні зміни лежать не в самій ДНК, а в її оточенні - ферментах і інших хімічних речовин. Такі речовини керують тим, як молекула ДНК розгортає різні свої ділянки, щоб отримати білки або навіть нові клітини.
Недавні дослідження показали, що харчування викликає різкі зміни у стані здоров'я і зовнішньому вигляді ідентичних мишей. Група вчених продемонструвала, що клони ембріонів, імплантованих в різних матерів, мають радикальні відмінності в кольорі хутра, вазі і ймовірності розвитку хронічних захворювань. Всі ці зміни були пов'язані з тим, чим харчувалася мати під час вагітності.

Тобто поживні речовини або зміни в навколишньому середовищі ДНК спрацьовували таким чином, що однакові ДНК в даних клони мишей проявляли себе по-різному.

Від мишей до людини

Ґрунтуючись на результатах описаної роботи, д-р Торстен Плосч з Нідерландів припустив безліч способів, якими харчування змінює геном багатьох тварин, у тому числі дорослих людей.
Дослідники відзначають, що раціон дорослої людини викликає зміни у всіх клітинах - навіть сперматозоїдах і яйцеклітинах - тобто такі зміни можуть бути передані потомству.
Такий вплив в межах одного покоління вже відомо: діти, народжені від матерів, які пережили голод в кінці Другої світової війни, у своєму житті були сприйнятливі до різних захворювань, таких як порушення толерантності до глюкози і серцево-судинні захворювання. Схильність до захворювань виявлялася в залежності від тривалості та ступеня тяжкості голоду матері під час вагітності.
У 2010 році д-р Хіменес Хилларон і його колеги пішли ще далі. Вони виявили, що у перегодованого потомства мишей чоловічої статі розвивалися явні ознаки метаболічного синдрому: інсулінорезистентність, ожиріння та порушення толерантності до глюкози. Деякі з цих ознак миші в подальшому передали своїм нащадкам, у якого потім - вже без переїдання - розвинулися симптоми метаболічного синдрому.
Але як і раніше відсутнє розуміння того, як така інформація запам'ятовується і передається з покоління в покоління. На відміну від генних мутацій, будь епігенетичних впливів повинна стиратися з пам'яті ДНК в той момент, коли ембріон починає ділитися.
За словами Хіменеса Хилларона, аксіомою є те, що в процесі поділу клітин все епігенетичні маркери стираються. Але його дослідження, а також праці інших вчених, показують, що це не зовсім так. Хоча більшість епігенетичних маркерів стираються, деякі з них з невідомих причин залишаються.

Атака на ДНК

В іншому дослідженні під керівництвом д-ра Сінгха вивчалися поживні речовини, які впливають на хроматин. Хроматин - це свого роду хімічний бульйон, в якому існує ДНК.
Крім вивчення епігенетичних маркерів, група Сінгха припустила, що дані поживні речовини також можуть викликати мутації - як хороші, так і погані. Але доказів немає.
Перші здогади були знайдені в звіті вчених Стенфордського університету, які виявили затяжне, позитивний вплив на тривалість життя трьох поколінь черв'яків, яке було обумовлено харчуванням.
На думку Сінгха, цілком можливо, що збільшене споживання матерями і батьками омега-3 жирних кислот, холіну, бетаїну, фолієвої кислоти і вітаміну В12 може змінити стан хроматину і викликати мутації. Також, можливо, це здатне чинити позитивний вплив, що приводить до народження здорового потомства з високою тривалістю життя і зниженим ризиком розвитку цукрового діабету та метаболічного синдрому. Але це всього лише можливість, яка повинна бути підтверджена великою кількістю досліджень.
Обидві команди вчених стверджують, що клітини на ранній стадії розвитку більш схильні до епігенетичним змін у зв'язку з харчуванням, ніж дорослі клітини. Саме тому найбільш помітні зміни спостерігаються у ембріонів та немовлят.
Тим не менш, вчені додають, що це питання - питання часу. Рано чи пізно наука отримає докази того, як ми доносимо до наступних поколінь наслідки наших власних звичок харчування.