Анафілактичний шок у дітей лікування

Анафілактичний шок-це алергічна реакція організму на алерген, негайного типу. Вона не має собі рівних, по тяжкості та швидкості розвитку симптомів.
При ненаданні своєчасної медичної допомоги, приводить до летального результату. Основною його рисою є раптове виникнення, здавалося б, на тлі повного здоров'я. Враховуючи, що це досить грізне захворювання з розвитком ускладнень, то анафілактичний шок у дітей лікування та прогноз залежить від того, на скільки своєчасно був виставлений діагноз. Тому варто більш детально розібратися, що являє собою це захворювання.

Причини анафілактичного шоку у дітей

Насамперед, це лікарські препарати, при чому, зазначається, що ризик виникнення анафілактичного шоку у дітей в період лікування, з приводу хвороби зростає в 10 разів, його може викликати будь-який медикамент. Особливо, це відноситься до антибіотиків (пеніцилін). Швидкість розвитку і ступінь анафілактичної реакції залежить від способу введення ліків і те, на скільки дитина схильна до алергічних реакцій, як часто отримував, в минулому, ліки, якщо часто хворів, то, відповідно, ризик розвитку анафілактичного шоку зростає. Не можна не враховувати і спадковий фактор розвитку анафілактичного шоку у дітей, аномалії конституції, це діатези: ексудативний, лімфатико-гіпопластичний, нервово-артритичний та сечокислий.

При внутрішньовенному введенні ліків реакція може розвинутися блискавично, що називається «на кінчику голки». При введенні препарату внутрішньом'язово, очікувати клініку анафілактичного шоку від декількох секунд, до декількох годин, це стосується і внутрішньошкірного введення медикаментів. З цього випливає, що доза, яка може викликати анафілактичний шок, може бути мізерно малою. Якщо ліки прийнято всередину, то реакція розвивається від 15-20 хвилин до декількох годин. Як правило, анафілактичний шок розвивається при повторному введенні лікарського препарату, але у дітей, у яких мати під час вагітності або годування груддю отримували медикаментозне лікування саме цим препаратом, і медичних працівників, може розвинутися і при першому контакті з алергеном, в силу вже сенсибилизированного організму. До медикаментозних препаратів, що викликають анафілактичний шок у дітей, можна віднести і алергічні реакції на введення вакцин, сироваток, гамма-глобулінів, рентген контрастних речовин, що використовуються для діагностики. Дуже рідко до анафілактичного шоку призводить харчова алергія або редакція на укус комахи. У цьому випадку, як правило, в анамнезі є відомості, що вказують на те, що дитина перенесла вже алергічну реакцію повільного типу на той чи інший харчовий продукт, у вигляді висипу, атопічного дерматиту.

Клінічна картина

Самими першими симптомами, що починається анафілактичного шоку у дітей є: занепокоєння, сильна, пульсуючий головний біль, відчуття страху, запаморочення, холодний піт, дзвін у вухах, оніміння обличчя, губ або кінцівок, втрата свідомості. Іноді все це супроводжується набряком Квінке, кропив'янкою. Діти скаржаться на задишку, відчуття тиску в грудях, за рахунок спазму бронхів або алергічного набряку зв'язок гортані. Залучення в процес шлунково-кишкового трата проявляється приступоподібними болями в животі, нудотою, блювотою, проносом. Можлива поява піни з рота, миязицільні дефекація (стілець) або сечовипускання. Артеріальний тиск різко знижується, пульс стає ниткоподібним. Завжди є вказівки на те, що всі ці ознаки і симптоми з'явилися після введення лікарського препарату або впливу якогось іншого алергену, наприклад, харчового.

Якщо анафілактичний шок протікає з втратою свідомості, то діти можуть загинути протягом декількох хвилин, від задухи або наступні декількох діб, від важких і незворотних змін внутрішніх органів: гломерулонефрит, шлунково-кишкові кровотечі, набряк мозку та ін

Дуже часто, у розвитку анафілактичного шоку спостерігається, двох фазноть течії, це коли після помірного покращення загального стану різко виникає погіршення, у зв'язку з цим хворим, які перенесли анафілактичний шок, необхідно перебуває в стаціонарі не менше двох тижнів. А якщо це була алергічна реакція на медикаментозний препарат, то в подальшому його хворим дітям забороняється застосовувати його довічно, а для призначення інших ліків обов'язково проводитися тестування на сумісність.

Лікування анафілактичного шоку у дітей

Починається негайно, навіть при найменшій підозрі, госпіталізація обов'язкова. Найпершим заходом є припинення введення лікарського препарату чи іншого алергену, вводиться 01% розчин адреналіну, дозування залежить від віку дитини, підшкірно або внутрішньом'язово, накладається на холод на зону потрапляння аллегена. Негайно починається введення, бажано внутрішньовенно, гормонів кори надниркових залоз: дексаметазн, преднізолон або гідрокортизон. Якщо анафілактичний шок стався у медичному закладі, то всі необхідні препарати повинні знаходитися в протишокових аптечках. Адже від ліквідацій наслідків анафілактичного шоку залежить життя малюка. При попаданні алергену в організм через шлунок, то обов'язково промивання шлунка, і слід дати активоване вугілля.

У разі, коли анафілактичний шок розвинувся поза межами медичного закладу. То тут же припиняється контакт з алергеном, далі хворої дитини слід покласти на бік і вниз головою, для поліпшення кровотоку та запобігання задушення блювотними масами і фіксувати мову. Забезпечити надходження свіжого повітря і обов'язково викликати швидку допомогу або медичного працівника. При необхідності розпочати штучну вентиляцію легенів.

Профілактику проводити дуже складно, для цього слід максимально обережно призначати медикаменти, дбайливо вводити прикорм, дітям першого року життя, враховувати сімейну схильність до алергічних реакцій.
Додати коментар